Klädråd

För att vi ska kunna vara ute så mycket som möjligt, krävs en bra och genomtänkt utrustning för våra utomhusaktiviteter.

När det är kallt

Vi rekommenderar underställ närmast kroppen, av funktionsmaterial eller ull är att föredra. Finns att köpa i sportaffärer. Lite dyrare alternativ är ”ullfrotté”.

Nästa lager kan med fördel vara ett fleeceunderställ. Sist en overall eller fleecfodrat regnställ. Extra viktigt är att ni som har overaller som ej får vara i torkskåp ser till att det finns ett extra ombyte på förskolan. Alla bör tänka på att ha ett extra ombyte.

Overallen bör ha hällor/ gummiband längst ner. Tänk på att jeans är väldigt osmidigt och kallt att ha under overallen.

Mjuka kläder är bäst. Strumpbyxor är opraktiskt, blir foten blöt måste man byta allting.

När det är slaskigt/regnigt

Regnkläder som EJ är för små (skall rymma en overall under) och som har hela hängslen och gummiband under foten. Är det slaskigt är det ju oftast lite varmare ute och istället för en tjock overall kan man ha underställ, fleece och en tunnare overall/ vindbyxa. Tänk lager på lager!

När det är sommar

Vid soligt väder är det viktigt att barnen har keps eller solhatt.

Varje förälder avgör om solskyddsmedel skall användas till sitt/ sina barn och ombesörjer själva detta.

Alla barn är olika, en del är varma av sig medan en del lätt fryser, man får pröva sig fram lite.