Våra riktlinjer

15-timmars barn

Vi ber alla föräldrar till 15-timmars barn att respektera tiden som gäller för ert barn, antingen kl 8-11 måndag till fredag eller kl 8:30–13.30 tisdag-torsdag (sover barnet kan annan tid förekomma).

Skulle ni önska eftermiddag, kan vi se över dessa möjligheter likaså om ni har barn som sover. Vi är flexibla med tiden FÖR BARNETS SKULL. Morgontiden kan vara flexibel om så önskas men vi ser helst att alla barnen är på plats en halvtimme efter utsatt lämningstid, sluttiden är dock utsatt tid. Det är viktigt att ni hämtar barnen i tid, då vi har lägre personaltäthet. Detta eftersom vi planerar och slutar för dagen.

• Icke betalande 15 timmars barn följer skolans lov och studiedagar, vilket innebär att barnen är lediga då.
  • Betalande 15-timmars barn får lämnas även vid skollov.
  • De barn som har behov av kontinuitetstid följer skolans lov och studiedagar.
  • Vi har en blankett ni fyller i och skriver under gällande 15-timmarsbarn.

Semester

Barnen bör ha semester varje år. Vi rekommenderar 4 veckors sammanhängande. Ni betalar även för de månader barnen inte vistas på förskolan eftersom barnet håller en plats hos oss. När föräldrar är lediga är barnen också lediga.

Sommarstängt på förskolan

Förskolan är stängd två veckor på sommaren, v 29 och 30. Vi stänger även för kompetensutveckling 4-6 dagar per läsår.

Sjukdom

Ring och sjukanmäl ert barn senast  kl 7.30 och friskanmäl om möjligt dagen innan barnet kommer tillbaka senast kl. 13.00. Detta för att vi ska hinna avbeställa/beställa lunch samt ha rätt personaltäthet vid personalfrånvaro.  Vid magsjuka är syskonet hemma pga. smittorisken. Barnet ska vara hemma minst 48 timmar efter tillfrisknandet.

Att tänka på vid allergier

För att underlätta för barn och vuxna med allergier har vi i samråd med astma- och allergiförbundet tagit fram följande riktlinjer:

• Ta ej på barnen kläder som har varit i direktkontakt med djur.
  • Tänk på att parfym kan framkalla allergiska reaktioner.
  • Ta aldrig med något ätbart till förskolan som innehåller nötter eller spår av nötter (tänk även på detta vid utflykter). NÖTFRI FÖRSKOLA!
  • Hundar binds på behörigt avstånd från staketet och tas aldrig med in på gården (detta är även en säkerhetsrisk).
  • Tobak får ej förekomma inom förskolans område. Rökning undanbedes också innan ni går in på området.