Ryggsäcks tips

Bra att tänka på inför våra utflykter då barnen har med sig ryggsäck hemifrån. Tänk på att barnet har en rymlig ryggsäck (inte för liten och inte för stor), den skall rymma en liten termos/ flaska, en matlåda med bestick och en kåsa/ drickmugg.

Annat som ska finnas är ett ombyte kläder i en plastpåse. t ex underkläder, strumpor, mjukisbyxor/ tights. Sedan styr naturligtvis årstiden (vantar, t-shirt o.dyl.). Märk alla tillhörigheter tydligt!

På ryggsäcken är det viktigt att det finns ett bröstspänne framtill. Finns det inget kan man med fördel ta en ”vanthållare” med clips i varsin ände, man kan även binda med vanligt snöre.

Ryggsäcken bör vara av vattenavstötande material och med en dragkedja som går hela vägen uppifrån och ner, så att man ser allt innehåll när ryggsäcken är öppen.

Sätt gärna en nyckelring eller dylikt på dragkedjan så blir det lättare för barnet att öppna ryggsäcken själv.